Invloed van medicatie

Alle geneesmiddelen, en dus ook psychofarmaca, hebben bijwerkingen en sommige ook op het seksueel functioneren of beleven

Invloed van medicatie

Mogelijke bijwerkingen psychofarmaca:

• Seksuele problemen als verminderd verlangen, erectieproblemen, vaginale droogheid, orgasmeproblemen en ontevredenheid over het seksleven
  • Negatief lichaamsbeeld door fysieke veranderingen als toenemen van gewicht

Medicijnen kunnen als bijwerking effect hebben op iemand seksuele gezondheid. Het is noodzakelijk om je cliënt hierover te informeren.

Welke medicijnen kunnen als bijwerking invloed hebben op seksuele gezondheid?

• medicijnen tegen spierziekten, astma/COPD, kanker, epilepsie, en medicijnen voor blaas en darmen
  • langdurig gebruik van corticosteroïden – voor reuma, astma en bepaalde vormen van kanker
  • immunosuppressiva, gebruikt bij een orgaantransplantatie om ervoor te zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten, hebben indirecte effecten als misselijkheid, hoofdpijn en het vaker voorkomen van vaginale infecties
  • psychotrope middelen, waaronder antidepressiva, hebben specifieke seksuele bijwerkingen, zoals niet meer kunnen klaarkomen
Bekijk bijwerkingen van specifieke geneesmiddelen op seksueledisfuncties.nl

Onderzoek welk bestanddeel in het medicijn seksuele disfunctie als bijwerking heeft. Is er een alternatief medicijn mogelijk dat dat bestanddeel niet heeft?

Medicatie de oorzaak?

Het is soms moeilijk vast te stellen wat nu de echte oorzaak is: de ziekte waarvoor de medicatie wordt gebruikt, het geneesmiddel zelf of de patiënt die op zijn/haar eigen manier op de ziekte en het geneesmiddel reageert. De invloed van het geneesmiddel is het meest waarschijnlijk als:

• de bijwerking vrij snel na de start van de therapie is opgetreden én
  • de seksuele stoornis vóór de therapie niet aanwezig was
  • het probleem stopt na staken van het geneesmiddel én
  • het probleem weer begint na starten van het geneesmiddel

Hoe langer medicatie wordt gebruikt, des te groter zijn de ongewenste effecten voor cliënten. Daardoor neemt de kans op therapieontrouw aanzienlijk toe.

Informatie voor (jong) volwassenen

Bestel de brochures over seksualiteit bij hart- en vaataandoeningen en astma of COPD. Hierin staat ook informatie over mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Op www.seksualiteit.nl kan jouw cliënt meer lezen over de invloed van medicijnen.

Informatie voor jou als professional

Uitgelichte tips & tools

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.