Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Nieuws – Artikel

Interview: van jeugdagent naar trainer

Terug naar overzicht
11 januari 2021

Judith werkt op het Ambelt in Zwolle. De Ambelt is een school voor Speciaal Onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs te Zwolle. Met haar achtergrond als jeugd- en zedenrechercheur en jeugdagent heeft zij veel ervaring met het begeleiden van jongeren. Binnen de Ambelt geeft zij al een aantal jaren de training Girls’ Talk(+) en Make a Move.

Leuk dat je zo enthousiast bent over de trainingen! Waarom vind je deze trainingen belangrijk?

Eigenlijk zouden alle jongeren in het voortgezet onderwijs deze training moeten volgen. Het is een heel mooi handvat om met jongeren in gesprek te gaan. De kracht zit hem in het feit dat het in groepsverband is. Er is ruimte voor persoonlijke verhalen en het delen van gevoelens met elkaar. Zulke verhalen of gesprekken krijg je niet zo snel wanneer je 1 op 1 contact hebt.

Ze zijn heel zinvol! Jongeren reageren vaak heel enthousiast en zijn er positief over.
Judith van Dijk, mediacoach

Wat vond je van de opleiding tot trainer Girls' Talk en Make a Move? 

Ik vond ze altijd heel leuk. Zeker toen we een gemengde groep hadden bij Make a Move, waar ook mannen aan meededen. Dan krijg je meer interactie en discussie. Helaas was er geen mogelijkheid om alle materialen/ oefeningen langs te gaan, maar daar is natuurlijk geen tijd voor.

De materialen zijn duidelijk. Een school vraagt soms om de nadruk te leggen op een bepaald thema. Dan probeer ik hier in de training extra aandacht aan te geven.

Van welke oefeningen / elementen word je enthousiast? Waarom?

Ik word enthousiast door de filmpjes. Dit vinden de leerlingen ook erg leuk en spreekt tot hun verbeelding. De discussie komt dan gelijk op gang.

Ook de oefening met de stellingen, waarbij de leerlingen heen en weer moeten lopen vinden ze leuk. De oefening “zelfbeeld” en complimenten geven vind ik zelf zinvol. Je merkt dat leerlingen het behoorlijk moeilijk vinden iets positiefs over zichzelf te vertellen.

Ik schrijf de complimenten stiekem op en vraag vaak de leerkracht nog een paar positieve eigenschappen over de leerling te geven. Aan het eind van de totale training krijgt elke leerling dan een geplastificeerd kaartje met daarop een 5-7 tal positieve eigenschappen over hunzelf. Ze reageren dan altijd heel verrast!

Heb je meegevers aan ‘mede-collega’s?’

 

  • Het zou mooi zijn om aan jongerengroepen een vervolg te geven in de klas. Nu spreek je ze niet zo snel weer. Maar dat is natuurlijk ook lastig om te organiseren. Ik geef wel mijn visitekaartje zodat ze contact kunnen opnemen.
  • Het geven van deze training vraagt bepaalde skills. Zoals het aanvoelen van de groep en het gesprek op gang brengen. Elke groep is weer anders, dat vraagt om improvisatie en creativiteit. Zeker wanneer er weinig interactie op gang komt moet je hierop kunnen anticiperen.
Nieuws

Gerelateerd

Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.

Alle nieuwsberichten