Gerelateerd
Bekijk ook onze andere stories!
Interview trainer Inge Smit
Inge Smit werkt al meer dan 10 jaar als trainer voor Rutgers en geeft onder andere de trainingen Girls’ Talk+ en Make a Move+ aan professionals, maar ook biedt ze deze trainingen zelf aan meiden en jongens in het praktijkonderwijs en met een lichte verstandelijke beperking. Deze jongeren zijn extra kwetsbaar in relaties en seksualiteit. Ze ondersteunt deze jongeren bij een gezonde seksuele ontwikkeling.
Het doel is om jongeren weerbaarder te maken, vooral ten aanzien van het voorkómen en meemaken van seksueel grensoverschrijdend gedrag, onbedoelde zwangerschap en onveilige seks. Tijdens de trainingen zet ze verschillende werkvormen in om meiden en jongens te leren over wensen en grenzen en hoe je op een prettige en respectvolle wijze met elkaar omgaat in een vriendschap, relatie of bij seks (zowel offline als online).
In de trainingen leren meiden bijvoorbeeld hoe ze elkaar kunnen ondersteunen en zo gebruik te maken van de kracht van de groep. Ze ontdekken bijvoorbeeld dat ze niet alles wat een jongen doet oké hoeven te vinden. ‘Ze zijn zich veel meer bewust van hun eigen wensen en grenzen en leren tools die hen helpen om die aan te geven.’
Aan het eind van iedere bijeenkomst van Girls’ Talk+ en Make a Move+ maakt de groep altijd een yell of een hashtag. ‘Zo hebben meiden laatst #pasopvoorfoutejongens bedacht. Leuk toch?’
Het valt Inge op hoe gedreven de jongens bezig zijn met werken aan de toekomst. ‘En een groep jongens kwam met de hashtag #eerstvragendandoen. Ze willen zich echt inzetten om het bij een meisje goed te doen en rekening te houden met haar grenzen. En ze vinden het reuze interessant om te horen hoe een meidenlijf in elkaar zit; daar tonen ze meer belangstelling voor, dan voor hun eigen lijf.’
Ze leren elkaar te ondersteunen en gebruik te maken van de kracht van de groep. ‘Begin januari sloot ik een training voor meiden af, waar twee vriendinnen aan meededen’, illustreert Inge. ‘In een eerdere bijeenkomst hadden we besproken wat voor hen niet oké is bij een jongen. Voor hen was dit bijvoorbeeld als een jongen te veel meisjes heeft gehad of drugs gebruikt. Nu behoeden ze elkaar voor ‘verkeerde jongens’. Als de een ziet dat een jongen ‘niet oké’ is, waarschuwt ze haar vriendin.’
‘Rollenspellen werken heel goed bij de trainingen. Zo oefende een jongen die te verlegen was om een gesprekje met een meisje te beginnen, dit in de groep. Hij kreeg hier zoveel zelfvertrouwen door, dat hij het ook in het echt durfde te proberen. Het was mooi om te zien hoe de andere jongens uit de groep hem ondersteunden.’
In de trainingen Girls’ Talk+ en Make a Move+, voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking, doen we klei-oefeningen om onderwerpen duidelijker te maken. Over het algemeen weten meiden met een lichte verstandelijke beperking niet zo goed wat er tijdens de menstruatie in hun lichaam gebeurt. Bij de kleioefening zeg ik nog niet wat we gaan kleien en geef ik alleen de vormen aan. Als ik dan de stukjes klei neerleg is er altijd wel een deelnemer die lachend herkent wat het gaat worden. Het is een hele prettige en verhelderende manier om op deze manier uit te leggen wat er tijdens een eisprong en menstruatie gebeurt.’
Tijdens de trainingen gaan we met elkaar in gesprek en laat ik de leerlingen meedenken. ‘Over hoe je je vagina moet wassen bijvoorbeeld. Een meisje opperde babyzeep, een mooie aanleiding om te vertellen dat ze het beste alleen water kunnen gebruiken en geen rare zeepjes. En de vraag ‘Wel of niet scheren?’ brengt altijd wel een discussie op gang.’ Mooie kansen om de jongeren actief mee te laten doen.
‘Sommige meiden vinden het spannend om een condoom te kopen, wat een van de opdrachten is. Als een meisje het niet durft, dan leg ik daar niet te veel nadruk op. Dan geef ik vooral aandacht aan de meiden die het wel hebben gedaan. Zo leren de meiden van elkaar. Andere meiden vinden het niet prettig of vies om een condoom om te doen om een oefenpenis. Dan laat ik ze oefenen met een wingman-condoom.’
Inge vertelt dat het belangrijk is om een prettige omgeving in het klaslokaal te creëren en licht dit toe met voorbeelden. “Soms vraag ik de meiden posters van hun idolen mee te nemen, die hang ik dan iedere week voor we starten op. Vooral in een klaslokaal kan dit helpen even een andere sfeer te scheppen. Verder zorg ik altijd voor iets lekkers te snoepen. Vooral als de vragen wat lastiger zijn, zie je de meiden eerst naar de snoepbak graaien, snoepen, nadenken en dan met hun reactie komen. Bij jongens bewaar ik het snoepen voor aan het eind, als ze goed hun best hebben gedaan. Anders worden ze er teveel door afgeleid, gaan ermee spelen of gooien.’
Na meer dan tien jaar geeft Inge de trainingen nog steeds met plezier. ‘Het gaat goed en de meeste jongeren in de groepen zijn enthousiast. Ik maak zoveel leuks mee, dat ik het onmogelijk allemaal kan opnoemen.’
Bekijk ook onze andere stories!
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.